الفارس الاسمر [ الجزء الاول ]
تحديث بمناسبه
الفلانتين هابي فلانتين داي فور اول
Happy Valamtine Day 4 ALL
وباهديلكم البوست ده
على مدونتي ليكي انا غنيت
ع الرابط ده
http://aghany-leiki.blogspot.com/2009/02/blog-post.html
بسم الله الرحمن الرحيم
ديه تاني قصه ليا ع البلوج سبوت من تأليفي برده بس طويله شويتين
فان شاء الله هانزلها اجزاء
الفارس الاسمر (الجزء الاول)
جلست ف حجرتى الخاصة وبيدى فنجان من القهوة ارتشف منه رشفة ثم
اهيم بفكرى واسرح ف الحياة وفجاة شعرت بالبرد يلاطفنى فابتسمت
وكانى كنت بعالم آخر وهاانا عدت مرة آخرى لعالم الارض
ونظرت حولى فلم أجد احدا
حتى الشارع صار يخيم عليه الهدوء فتمنيت ان
تظل الحياة بهدوئها هذا
ربما تكون تلك اول مرة اسطر حكاياتي من نهايتها ولكن ما اردته فقط ان اقول
تلك الشعور الذي راودني كان شعور خيالي ربما انني عندما سرحت لعالم اخر
ركبت به قاطرة الخيال الا ان اوصلتني
الا ارض المراعي والخضرة
وعندئذ وجدت حصاني الابيض الذي دوما ينتظرني فدنوت منه ولمست جبهته
ونظرت لعينيه التي دوما ما تجعلني اشعر ان الحياة صافيه
ركبت جوادي واملت ناحيته كأنني اسأله الاسراع فلم تعد الشمس صافيه كالعادة وربما خيم
علينا الغيوم وربما ستلامس السحب البيضاء
وعندها ركض حصاني مسرعا واطلقت العنان لنفسي اري الخضرة الجميله
بتلك الغابه التي التفت بها الزهور الملونة والشجيرات الزاهيه اللون لقد رأيت
طبيعه ربما اعجز عن وصفها وتعجز كذلك كلماتي
ومع ركوضه كانت تداعب نسمات الغروب بهدوء جعلتني اشعر بالبرد قليلا
وظل حصاني يركض وامسي علينا الوقت وظلننا في الغابة
ولم استطع العودة ترى كيف سأقضي تلك الليله الحالمة
وبينما نحن تائهان في غابة الجمال وجدنا كوخ جميل ربما يبدو من ا
لوهلة الاولى انه كوخ لاحد الحطابين الفقراء الذي يعيش في الغابة
وحين اذ زقبل ان اترجل من على حصاني
فوجئت بتلك الشاب الاسمر وها قد فتح لي باب الكوخ ونظر الي
ربما ظننته من الوهلة الاولى امير ضل الطريق مثلي ولكن سرعان
ما نطقت شفاة ودعوتني الي ان ادخل مسرعه حيث اوشك المطر ان ينهمل
وحين دخلت تلك الكوخ وجدته كوخ بسيطا ولكنه يحتوي الاناقه كوخ انيق يحتوي البساطة
و كان قصر في ثوب الكوخ او ربما كوخ يحتوي قصر تركني الشاب قليلا واخضر
لي بعض الزنجبيل الساخن وقال لي ربما تعبت الاميرة من تلك الرحلة الشاقه و مسها البرد
اومئت فقط برأسي وصمت وبعد انا شربت تلك الزنجبيل الساخن قال لي يشرفنا حقا
استضافتك في الغابة فرددت عليه هل انتا حق حقا من سكان تلك الكوخ
رد علي نعم اعيش انا ووالداي واختاي الصغيرتين هنا من زمن بعيد واحاول دوما ان اعتني باخواتي ووالداي
بادرته القول ولكن هيئتك تدل على انك من ربان القصر الملكي فقال هذا لانني ايتها الاميرة
اتلقي العلم وهذا يتم في مجالس البلدة وليس في الغابة
ربما يصعب ان يكون هذا منطقيا على شاب عاش في الغابة حيث كل الاولاد
حطابين وجامعي ثمار ولكنني انتظرت اسمع حكايته
وعلمت انه يريد ان يحقق حلم ابويه ان يكون شخص هاما يغير مسار الحياة ربما عالما او اديبا او مفكر
او تلك الامل المنتظر لدى اسرته كي تفخر به
حكي لي قصة كفاحه وكيف سارع الايام وسنون الدراسه حتى استطاع ان يوشك عـ انتهاء هدفه
وقرب له تحقيق حلمه نظرت له نظرة فخر واعجاب مردد له انك حقا شاب طموحا
ولكنى ترى ما سر الشجن الذي يملأ عينيك؟؟ انسانا مثله ربما يكن في قمة
السعاده بعدما اوشك على تحقيق حلمه وقرب من الانتهاء
ماتلك السر العجيب الذي يملأ قلبه وعينيه؟؟
انتظروني الجـــــــــــــــــــــــــــ التاني قريبا ان شاء الله ـــــــــــــــــــــــــــــــــــزء
22 التعليقات:
متااابعه معاكِ ...
مـ تتأخريش بس ... !!
اسلوبك حلو .. و ليكي تعبيرات جميلة ...
بس ملحوظه على جنب ...
خللي بالك من (ذلك و تلك) ...
و كمان خللي بالك من طريقة السرد ...
يعني بصي هنا مثلاً ...
" ولكنى ترى ما سر الشجن الذي يملأ عينيك؟؟ انسانا مثله ربما يكن في قمة
السعاده......."
"و لكن يا ترى ما سر الشجن الذي يملأ عينيك ؟؟"
(ده كده اسلوب مباشر موجه للفارس)
المفروض تكملي بنفس الاسلوب بعد كده ...
"إنساناً مثلك ربما يكن في قمة السعاده"
أو تعملي فاصل بحيث إنك تدخلي فـ إسلوب مش مباشر ...
شوية تركيز و هـ تلاقيكي ظبطتي الحاجات البسيطه دي ...
كملللللللي يا شوشو ...
تسلم ايدك ... (f)
fOsDö2ä
ربنا يخليك يا جميل وانا ليا مين غيرك
عشان يشجعني
كده ويقولي الكلام العسل ده
يارب تشجعيني كده دايما
عنيا الجوز
هاخلي بالي واعرضه عليك يا بروف المرة الجايه قبل مانزله
بس ع جنب كده (مفيش حد بقا ولقصه عايشه فاهماني طبعا)
مشكورة دايما كده يا قمري
يعني عشان الي بالي بالك واللمبي كده
ههههههههههههههههه
بداية موفـــقـــة
فى انتظــار الجزء التانى
بالتوفيق
وتحياتى
:D
شكرا يا مختار ايون هانزل الجزء التاني
ع الفلانتين كده
الووووووووووووووو
ايه الجمال دا يا باشا
القصه دي بتقول ان سيادتك انسانه حالمه وخياليه وكمان الماده لا تمثل اي شئ لديك وكمان بتحبي الطبيعه البكر
وبتحبي الشتا اكتر من الصيف
اهه شوية توتر زي اللي بتعملبهم ساعة تزوريني
كفايه توتر بقي
هايل والله
فى إنتظار البقية
زعلان عشان مبقتيش متبعانى زى الأول ههههههههههههه
دمتى بكل الود
ابو العريف
الو ايه بتوترني يعني
طيب طيب
ع فكره انا باتخض بسرعه يعني
وبعدين يعني اتكسف يعني ولا ايه
ربنا يخليك ع الكلمات الحلوة
كله من ذوقكك
حاضر انا هاسكت خالص
محمد غاليه
اتخانق يعني
والله جيت بس ورحت المدونة الجديده
بس اها ايهء الظلم ده ينفع كده
وبعدين انا مبجيش مدونة السعاده ديه عشان عيب يعني حياتي كلها اكتئب
اجي
افرح ازاي
هههههههههههه
الله يخليك ويكرمك ع كلماتك الرقيقه والله بترفعوا معنوياتي
قصة جميلة جدا جدا وانا في أول القصة تشوقت لأعرف النهاية وها انتي مرة ثانية تشوقينا إلى ما سيحث في الجزء الثاني على العموم الكل منا يحتاج إلى مثل هذه القصص التي تغرس فينا الصرار والعزيمة وحب العلم والسعي وراء تحقيق أحلامنا مهما واجهنا الصعاب فنحن نستطيع التغلب عليها
كل الشكر والتقدير لك
وانا منتظر الجزء الثاني
عاصم الحنفي
انا طبعا باشكر حضرتك بجد
وفعلا بطل القصه هتكمل حكايتة وكفاحه
ومعالم شخصيته في الجزء التاني
ويشرفني اكيد متابعة حضرتك يا فندم
زي ما اسعدتني جدا زيارتك للبلوج الي زادته تشريف
أجمل شيئ ان الانسان يلاقي الي يحبه ويحترمه لكن الصعب انه يجرحه وميسامحوش
بصراحه مش عارف ابتدي منين ولا اقف لحد مين ولا اعبر على الي جوايا ازاي بس الله اعلم بالي بيه
ahmed gmal el-dine
Mido
ياااااااه
بصراحه مكنتش متخيله ان القصه هتلاقي الاعجاب ده كله
شكرا لكلماتك الجميلخ يا ميدو
وشكرا لانك شرفت المدونة
وياريت تتابع الجزء التاني
الله ذى ماتكونى فتحتى كتاب الف ليله وليله ماتاخدينى معاكى لفه مستنين الجزء التانى ياقمر
خلاص عنيا
اركبي وراي ولا تحبي اجيبلك حصان تاني
ههههههههه
منورة يا قمر
عـ فكرة الخيال جميل جدا باحس اني باقدر ابدع فيه اكتر من الواقع بس لسه القصه مشديتش
تابعي الجزء التاني
احلامك وقصصك حلوة
فالانتظار :)
MR.PRESIDENT
ده بس من ذوقكك
اقصوصه
اوك يا قمر وانا مش هتأخر
انا جيت اسلم يا جميله وسرقت الصور اللي انتي حطاها عشان انا بحب حاجه اسمها حصان ارق حيوان واجمل حيوان بحبه جدا مش بقدر اما اشوف صوره حصان مسرقهاش
كمان انا مش زعلانه منك انتي صلحتيني بتشريفك ليا كفايه انك تفتكريني وعارفه ربنا يكون في عونك ياقمر المهم نبقي علي البال علي طول
ربنا يبارك فيكي علي فكره انا كل ده ومشوفتش البوست قلت اسلم عليكي الاول ياقمر
امووووه
سمكة
بتموتي في الاحصنه فين الواد محمد
هههههههههه
محمد مين؟؟
لا ده واحد زميلنا كده مدمن خيل
عنده بقا ياستي حوالي تسمعيه حصان اؤمري انتي بس وانا اسرقلك اللاب بتاعه مش الصور كمان
هههههههههههههههه
ماشي يا قمر مستيناكي احنا نطول تشرف البوست مرتين
امووووووووووووووووووووووووووووووه
يا عم يا عم
يا سيدي يا سيدي
ايه الروقان ده
غابة وكوخ وحصان وفارس
وربنا انتي رايقة وفايقة
قصة رومانسية وبنانيتي خالص
حلوة بس عوزة الجزء التاني يكون اقوي كمان
خلي بالك من كلمة تلك
يعني مثلا
تلك الشعور الذي راودني كان شعور خيالي ربما انني عندما سرحت لعالم
المفروض ذلك الشعور
و في تلك تاني بردو
بس بجد شكلك رومانسية علي الاخر
ايه جو الاساطير ده
ربنا يروء دمك كمان وكمان
maha zein
ربنا يخليكي يارب
وشكرا اوووووي ع الملاحظوة الجميله ديه يا مها
ربنا يخليكي ع رفع معنوياتي
إرسال تعليق