تفتكر بتقدر؟؟؟؟

بسم الله الرحم الرحيم
تفتكروا الانسان بيقدر يختار ولا هو بيتحط قدامه الموقف وبس
يعني قدام الامر الواقع

يعني اانسان بيتولد عشان يعيش بمزاجه وبكيفه ولا تبع حزمه من الاوامر الي كلها شبه بعضها
سؤال ورد ببالي لما حد سالني كان نفسك تبقى ايه
بصراحه انا كان نفسي ابقا حاجات كتير اوووووي
غير الكمبيوتر والدنيا بتاعته الي في الغالب مش زي الدنيا الي بنعيشها بتجاربنا
انا مش ضد التكنولوجيا بس ي القصه اني
تغتكر بنقدر نكون الي بنحبه
انا وانا صغيره كان نفسي ابقا صحفيه واصور بالكاميرا واعلق برايي ع الاحداث الي حواليا واحتك بالناس واعمل لقاءات وكد واكلم الناس المسهم واحسهم

بس العائلة والاسرة قالولي
ده انتي محتاجي ادبي عشان تجيبي اعلام
وانتي مبحتبيش الحفظ

لما كبرت شويه وخاصه في مرحلى الثانويه اتفرض عليا
احلم بالطب والهندسه والسياسه وبصارحه اخترت اكون طبيبه نفسيه عشان اسمع الناس وتجارب قصصهم الي احزنتهم وقصصهم الي اسعدتهم وقصصهم الي احبطتهم

وشويه شويه ومات الحلم لما مجموعي كان صعب يخليني اكمل طب بشري
فالعائله والاصحاب والاصدقاء قالولي علمي رياضه
وانتهت الجولة لمجموع كبير جيت ادخل هندسه قالولي مالهاش مستقبل خليكي حاسبات
وحكايات وقصص
وقلت ماشي
وشويتين وبدات معاناتي
المهم كبرت وقلت من حقي احلم سني بقا حاليا خالاني احلم ابقا
Wedding Planner
هههههههههههه
اه مصممه قاعات وحفلات عرس وباقرا عن موضه وباشوف قناه مسايا
ومهتمه بالموضوع وربنا يسهل هاحاول اشتغل بيها بعد ما اخلص المنفى الي انا فيه

يا ترى كل الي قروا الموضوع كان نفسهم يبقوا حاجه تانيه غير الي هم فيها
بس السؤال الاهم ايه الي خلاهم ميقدروش
وهل يا ترى ايه الي خلاهم يقدروا
ياريت اسمع رأيكم

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS
Read Comments

17 التعليقات:

Mohamed Hamada يقول...

موضوع جامد جدا
انا راي ان الواحد عمره ما بيحقق الي هو عايزه يعني انا عمري ما حققت الي انا عايزه دايما بيكون طموحي للاكبار من كدا
علشان كدا دايما بكون مضايق من نفسي مهما وصلت ومش عارف اذا كان دا صح ولا غلط ومدام الموضوع عجبني فا سيبيني اتكلم وافضفض شويه واقول عن حجات حلمت بيها ولسه بحلم بيها
وانا صغير اوي كان نفسي اكون صيدلي ذي ابن خالتي بس دي كانت احلام ولما كبرت عمري ما فكرت ادخل صيدله عشان مش بحبها
ولما دخلت الاعداديه كان نفسي اكون عالم ذي احمد ذويل (ههههههه) وبعدين في الثانويه كان نفسي وكل حلمي اكون مهندس مدني بالذات مش عارف ليه بس كنت عايز ابيق كدا وهيه يمكن فرقت معايا علي نص درجه طبعا اتشليت ساعتها ويمكن دا المره الوحيده في حياتي اذعل فيها
وعشان كدا دخلت الكليه وجبت طبعا تقدير مش كويس عشان مش بعرف اذاكر وانا مش حابب الحاجه دي ومبداتش احبها واعشق البرمجه الا السنادي وخاصه الايام دي بقيت بحبها اخر حاجه بجد انا تقريبا دلوقتي مش بخرج من الاوضه خالص خالص ولا بشوف اصحابي كل حياتي بقت حتت الحديده دي ومش بزهق من الاقعده قدامه خالص وبحاول اتعلم كل حاجه ولو رجع بيا الذمن اكيد كنت الكمبيوتر حياتي ومجالي وطبعا حلمي الي بحلم بيه دلوقتي اني اكون بيل جتس التاني ودا بقي مش هتنازل عنه ابدا ابدا
اه شيفك بتضحكي
وفي طبعا احلام كتير حلمت بيها بس مش هينفع اكتب كل حاجه طبعا دي كانت مقطتفات من حياتي
وردا علي سؤالك في غالب الاحيان احنا بنتحط في المواقف بس مش علطول
بس الغريب في كلامك انك بعد ما دخلتي الكليه الي انت عايزاها عايزه تكوني حاجه تانيه غير انك تشتغلي في المجا ل بتاعك
بس عايز اقلك تاني موضوع جامد جدا
بس عايز اسئل سؤال
هيه ايه نجوم اف ام الي معيشانا فيها دي هههههههه
ينفع كدا يعني طيب انا اقراء ولا اسمع
بس اغاني حلوه بس ليه مفيش ولا اغنيه لحماقي هو ينفع كدا لازم حماقي
اكيد طبعا
معلش دا اطول رد ممكن تشوفيه في مدونتك اصل انا رخم بس ذوتها اوي
مش عارف ايه الرغي دا
سلااااااااااااااااااام

Teawater يقول...

اهلااا بيك يا حماقي
اولا بقا
ديه مدونتك يعني تكلم زي ما تحب وتقول كووووووووول الي نفسك فيه

والرد ده مش طويل بالعكس انا شايفه انه جمييل اووووووووي
خصوصا انك حكيت عن حياتك وعن احلامك

وانك افتكرت ايام طفولتك
وعن حكايه بيل جيتس انا اه ابتسمت بصراحه بس يارب فعلا تحقق حلمك
وبعدين بيل جيتس مين ده دا انتا ان شاء الله تبقى احسن منه(وش بيغمز)

وحكايه النص درجه ديه اه هي بتحرق الدم بس بيتهيقلي ان اكيد في يوم هتقتنع ان الوضع ده احسن من غيره

وربنا بيختار للانسان احسن اوضاعه

نجوم Fm
هتزيع اغنيه قديمه لأكمل بعدها نوعدك ان شاء الله نذيع للبرنس حماقي نجم الاغنيه الي متوقع ان يكون NO2
بعد النجم عمرو دياب
وبعدين احنا عندنا كام حماقي في مصر هو واحد بس

بص يا عم بقا انا طلعت رغايه اكتر منك

mohamed ghalia يقول...

أكيد كل واحد بيكون نفسه يكون حاجة ممكن يكون وممكن لا
بس فى النهاية الخير ربنا بيكتبه لينا
دمتى بكل الود
فى حفظ الله

سلسبيل يقول...

بصي انا حقوللك حاجه
الحلم حاجه والنجاح حاجه
انتي حلمتي تكوني طبيبه بشريه..كان ممكن تدخلي طب فعلا بس تطلعي دكتورة مش شاطره..وزيك زي كتيييييير دخلو طب
اعرف واحد حلم انه يدخل طب وكان متفوق جدا...بس ربنا ماارادش..ودخل علاج طبيعي..دلوقتي اتعين معيد..وناجح جدا ف مجاله ده
انا حلمت زيك وانا صغيرةادخل اعلام
بس انا عارفه قبل اي حد اني اخر كااائن ممكن يعرف يحفظ يعني مكنتش همشي ف ادبي خالص وبالتالي حتي لو كنت جبت مجموع اعلام ماكنتش هبقي مبسوطة ف الكليه
لان مش معني اني نفسي ابقي صحفيه اني هكون ناجحه ف المجال ده او ف كليه اعلام
او اني كنت بحلم ابقي مهندسه اني هكون ناجحه ف كليه هندسه او هطلع مهندسه شاطره
الانسان الشاطر هو اللي يعرف يعمل توافق بين حلمه وبين المجالات اللي بيقدر يثبت نفسه فيها بجد
وقمة النجاح ف رايي هو الانسان اللي بيثبت نفسه ف المجال اللي اتفرض عليه حتي لو الاول قعد يقول مش دا اللي كنت عايزة زمان
فهمتي قصدي؟؟
وبعدين انا بحجز من دلوقتي اهه..
لو ناويه علي حكايه ال
wedding planning
دي
فانا بقوللك تحطيني اول اسم ف الزباين لو سمحتي
عشان ان شاء الله كده بعد عمر طويل لما الواحد يفكر يتجوز يبقي مطمن ان حد ثقه هينسقله الفرح
ربنا يحققلك كل احلامك ويكتبلك النجاح في كل حياتك
تحياتي ياسكر

Teawater يقول...

محمد غاليه

منور والله البلوج اكيد

اكيد ربنا مبيجبش حاجه وحشه لحد

Teawater يقول...

سلسبيل
اكيد فهمت قصدك يا قمر

وميرسيه ع النصيحه الغاليه ديه


وعمر طويل ايه بس ده احنا هنعملك خطوبه قريب ونعلق الزينه وبعدين انتي تقشري يا قمر

منوووووووووراني بكل تأكيد يا سلسبيل

اقصوصه يقول...

اممممممم

تدوينه جدا جميله

مرات نقدر نتحكم بظروفنا

ونقدر نختار قراراتنا

ومرات لا :)

fOsDö2ä يقول...

أنا جيت ... !! D:
عارفه إن مواعيدي مظبوطه جداً .. !! D:
أولاً أنا مش مركزه كويس ماشي ...
فـ هـ أتكلم .. و يارب بس كلامي يكون متجمع صح ... !! D:

أنا شايفه إن الإنسان لازم بـ يتحط قدام الأمر الواقع ...
بس غالباً الأمر الواقع ده هو اللي وصل نفسه ليه ... !!
يعني هو برضو سبب فيه ... !!
و الشاطر هو اللي يقدر يستغل الأمر الواقع ده صح ... !!

بالنسبه كان نفسي أبقى ايه ...
فـ ده سؤال صعب ... !!
مـ اعرفش ليه بحسّه صعب بالنسبالي ... !!
لما تكوني عايشه فـ مكان فيه دكاتره ...
يبقى غالباً هـ تكوني نفسك تبقى زيهم ...
مجال التفكير فـ الوضع ده .. بـ احسه مش متوفر قوي ...
و ده اللي حصل تقريباً معايا ...
زمان .. عايزه تطلعي ايه ... ؟؟
دكتورة ... !! D:
بس أنا عايزه ايه فعلاً .. يمكن برضو دكتورة ... !! D:
تفكيري كان منحصر بس على كده ...
دكتورة و لو مـ نفعش .. يبقى صيدلانيه ...
لإن اللي حواليا كده ...

أما بقى من جوّايا ...
أقولك ع الصدمه ... ؟؟!! D:
كنت بـ احس إن نفسي فـ مجال الكمبيوتر ... !!
بس مش برمجه .. أو يمكن برمجه ... !!
معرفش يمكن بدايات تعليمنا كانت غلط ... !!
لإني حالياًَ مش حابه برمجه خااالص ... !!
مـ اعرفش صراحه ايه اللي عايزاه بالظبط ... !!
بس اللي متأكده منه ...
إني عايزه اخلص مـ الكليه دي فـ أسرع وقت ... !! D:

و إني لو خلصت يعني إن شاء الله ...
متوقعه إني مش هـ اشتغل فـ مجال برمجه بحته زيك ...
أنا حابّه الديزاين جداً ...
مش عارفه بقى ... !!
لما أخلص بس .. عشان شكلي مش هـ اخلص... !! :((
ربنا يستر ... !!

حلو الموضوع ... (f)
معلش رغيت مع اني مش مركزه ... !!

mo5tar يقول...

مممممممم

هابدأ الكلام ب
ان الحياة لو مكنتش صعبة مكناش نتولد واحنا بنعيط

بصراحة بالنسبة لكلية الحاسبات انا بحلم بيها وانا فى سنة 3 اعدادى ولما جبت مجموع يجيب هندسة طبعاً دخلت حاسبات
ولو حتى كنت جبت المجموع بالظبط
فده كان قدر انى ادخل الكلية
وبما اننا مؤمنين يبقى مؤمنين بالقدر

يبقى نطلع من كده الحياة مينفعش تكون سهله علشان لو كانت سهله مش هنحس بيها

بس بقى مش لازم نحلم بحاجه وتتحقق
بس مش معنى كده اننا نهدم حياتنا علشان الحلم ده متحققش ونحاول نتعايش مع الوضع الجديد

وبالنسبة لل wedding planning

ربنا معاكى ويوفقكـ

نسيت اقول لالبوست جامد جداً

تحياتى

Teawater يقول...

قصقوصه

انتي الي اجمل يا قصوصه

نورتي التدوينه من جديد

Teawater يقول...

FoSoDo2

والله عارفه الرد ده من غير ما تقوليه

بس انا نفسي اقلك حاجه يمكن قلتهالك زمان قبل كده

انتي ملقتيش نفسك
ملقتيش حلمك


دول بس كبدوكي في ايطار فريم معين حطوه عشان مسبوكيش تبقي انتي

تبقي فستقه باختيارتها برئيها

بميولها

وهذه يا صديقتي الحياة

ولدنا فيها من اجل ان نعاني

Teawater يقول...

m05tar

بتحلم بيها من تالته اعدادي ده ايه العشق المبكر ده

بس في كليات بنحلم بيها نيجي ندخلها نكرها

وكليات ننحلم بيها نيجي مدخلها ننجح فيها

انتا ايه بالظبط من الاتنين


يارب تكون النوع التاني


وميرسيه لكلمات الرقيقه يا مختار

mo5tar يقول...

شوفى انا دخلت الكلية دى

وبعدين لقيتها حاجه تانية خالص

لقيت عقبات بقابلها يومياً

بس زى ما قولتلك مش لازم نقف

ولازم نواجه العقبات دى

يلا ربنا يستر معانا جميعاً

وشكراً تانية على البوست الجميل ده

Teawater يقول...

بص يا مختار انا باكره الكليه ديه كره ما اقولكش

وعلطول باقع ومطبات

بس بدعا الوالدين الواحد ربنا بيسترها معاه

المشكله ان مفيش وقت عشان تذاكر تخلص محاضرات سته تروح تلاقيها سبعه تنام تلاقيها 12 تذاكر ساعتين وتلاقي الفجر اذن وتروح نايملك اربع ساعات والمعاناه شغاله

طبعا ده بيحصل يومين في السنه الي م قبل الامتحانات طول السنه بتروح تنام بعدها تصحا وكمبيوتر وتنام تاني

هتيجي منين النصرة الدراسيه ربنا يستر


ميرسيه لتشريفك البلوج مرتين وميرسيه للمجامله الرقيقه جدا ديه

طوبه فضه وطوبه دهب يقول...

كان نفسى برضو فى نفس الحلم صحفيه وقلم وكاميرا وافلام عربى ومشى بنفس التسلسل بالظبط مش هدخل ادبى لا علمى لا طب وكان مجموعى عالى جدا فى تانيه انتى حولتى رياضه انا كملت علوم وبعدها اتظلمت فى تصحيح فى ماده ومااخدتش درجاتى شلتى كلها دخلت طب وصيدله وانا دخلت بيطرى واكتشفت فى الاخر ان ربنا بيختار لنا الاصلاح وان كل شىء نصيب بس بجد مجاميعنا واسلوب تعليمنا الغلط هو اللى بيحطم جوانا كل حاجه حلوه

Teawater يقول...

م/حسنس لزمي
ربنا يهدي
وربنا ينصرهم اميييييين

Teawater يقول...

طوبه دهب
حبيبتي حبيبتي الي وحشااني جداا
ازيك يا دهب يا قمر
والله هو ده الرد الي كان نفسي اسمعه
ربنا يوفقك انا متاكده انك فعلا دكتورة كوووووويسه جدا وجميله وكفايه انك نقذتي القطة

ههههههه
شوفتي انا فاكرة ازاي؟؟