نصيحه قبل ان تحب.. بوست غالي عليا


" الحب منه تبدأ الحياه وبه تنتهي "



هو ده رايي باختصار عن الحب



الموضوع ده بيه اقدر اقول اني رجعت بغد غيبه طويله



لعالم التدوين تاني للحبايبي الي وحشوني والي مستنيا اشوف تعليقاتهم



وباعتذر لهم عن غيابي نظراً لأنشغالي بالدراسه فقلت انا لازم ارجع وبصراحه



البوست ده انا كنت قلت هانزله يعني هانزله بعد احداث كتير حصلت الفتره الأخيره



وعشان كمان حبيبتي الغاليه المدونه/ نور الي زعلت لما اتهموها انها بتتكلم في الحب



وكيارا الجميله الي اخر حاجه كنت شايقهالها كيارا مع العريس وعشان ملك الحب "رومنسي"



وعشان اللورد وعشان فستقه وعشان وعشان ....انا اصحابي كتير وبحبهم ووحشوني
الكلمات الي هتقروها كمان شويه ديه كلمات عن الحب بس صادقه اوي

لاتندم على حب عشته...
حتى ولو صارت ذكرى تؤلمك
فإذا كانت الزهور قد جفت
وضاع عبيرها ولم يبقى منها غير الأشواك
فلا تنسى انها منحتك عطراً" جميلاً" أسعدك

لا تكسر ابداً"
كل الجسور مع من تحب
فربما شاءت الأقدار لكما يوماً لقاء يوماً آخر
يعيد مامضى ويصل ماانقطع..
فإذا كان العمر الجميل قد رحل
فمن يدري ربما انتظرك عمر أجمل

وإذا قررت يوما" أن تترك حبيباً"
فلا تترك له جرحاً" فمن اعطانا قلباً
" لايستحق ابدا" منا ان نغرس فيه سهماً

او نترك له لحظة الم تشقيه
وما أجمل أن تبقى بيننا لحظات الزمن الجميل
وإذا فرقت الايام بينكما
فلا تتذكر لمن كنت تحب غير كل احساس صادق
ولاتتحدث عنه إلا بكل ماهو رائع ونبيل
فقد اعطاك قلباً
واعطيته عمر
وليس هناك اغلى من القلب والعمر في حياة الانسان
واذا جلست يوماً" وحيداً"
تحاول ان تجمع حولك ظلال ايام جميلةعشتها مع من تحب
اترك بعيداً"
كل مشاعر الالم والوحشة
التي فرقت بينكما
حاول ان تجمع في دفاتر اوراقك
كل الكلمات الجميله التي سمعتها ممن تحب
وكل الكلمات الصادقة التي قلتها لمن تحب
واجعل في ايامك مجموعة من الصور الجميله
لهذا الانسان الذي سكن قلبك يوماً"...
ملامحه وبريق عينيه الحزين...
وابتسامته في لحظة صفاء
ووحشته في لحظة ضيق...
والامل الذي كبر بينكما يوم

اه انا لما خلصت البوست ده قعدت اعيط اثر فيا اوي بجد احساس الكلمات عالي اوي

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS
Read Comments

30 التعليقات:

romansy يقول...

اول تعليق



ل


رومانسى

Teawater يقول...

بانتظاره

romansy يقول...

حمد الله على سلامتك
انا مش عارف اشكرك ازاى على تلقبك بلقب
ملك الرومانسيه
دا كتير عليه
وغير كده الكلام جميل قوى ورقيق وانتى قولتى انك عيطتى من الكلام دا انتى كده هنلقبك باسم ملكه الرومانسيه
وياريت مش تخلى الدراسه تبعدك عننا
انا حاسس ان النهارده عيد بالنسبه لمدونتك وبالنسبه لينا

فى انتظار المزيد يا ملكه المشاعر والاحاسيس

غير معرف يقول...

هو بصراحه موضوع جميل مؤثر بدرجه كبيييييييييييره.انا كمان عيطت بس هو الكلام فعلا حلو ان الواحد يفتكر الحاجات الحلوه مع من احب..

Teawater يقول...

romansy,,,,
اولا
الله يسلمك
ثانيا
ميرسيه برده ليك ع اللقب ده بس انا ماستحقهوش في بجد ناس اعلى في الأحساس مني
ثالثاً
العيد الحقيقي انك اول واحد يسيبلي تعليق بعد الغيبه ديه
شكراً يا رومنسي
ً

Teawater يقول...

أكسفك بقا واكتب اسمك الحقيقي مردتيش تردي من بلوجك ليه اولاً
يابنتي الحب مش عار عشان نخبيه والمشاعر حلوه اوي بس للي تحبيه
ومتخبيهوش دايماً اعلنيه
انا بحبك
باختصار شديد

غير معرف يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
بصراحة فعلاً كلام جميييييييل جداً وروعة
هى دى فعلاً المشاعر الحقيقية انا لما قريته سرحت معاه شوية كده بجد فعلاً
مشاعر جميلة
وانتى طول عمرك انسانة رقيقة المشاعر
أكيد الكلام ده يطلع منك
تقبلى تعليقى

بنت من زحل A girl from Saturn يقول...

كلمات جميلة جدا يا امممممممم
شوشو بقى موضة قديمة
انا هاسميكى سكرة
عشان انتى سكرة والله
ميرسى انك ذكرتينى
انت عارفة انا نفسى فعلا فى الحب اللى لما اعقد ما نفسى افتكر لحظاته الجميلة
وانسى كل حاجة مرة عدت فى حياتى
بس بينى وبينك ما تقوليش لحد
سر سر هششششششششششش
الحب حاجة جميلة جدا وياريت كل الناس تقدره وتعرف تحافظ عليه
وربنا يحبب فينا خلقه
على فكرة انا لسه معيطة من شوية عشان كنت بتفرج على مسلسل رومانسى
وانتى خلتينى اعيط تانى
كده دموعى هتخلص حرام عليكى
سلام يا جميل
وربنا يعينك على الدراسة

غير معرف يقول...

كلمات رقيقة جدا ولكنها موجعة
ان تحدثنا عنها من الناحية النظرية سوف نجدها تحوى الكثير من المشاعر الرقيقة ولكنها فى واقع الامر جناجر قاتلة

فكما يقولون :اللى على البر بيعوم احسن

ولكن فى واقع الامر ارى انها غير محتملة
لن تتحملى ان يكون حبك ذكرى حلوة فى حياتك بعد أن انتهى بمأساة

لن تتذكرى عبير الوردة وقد حرمتى منها للابد .. ستتذكرى فقط جرحها وألمها .. وستندمين بالرغم من كل شيء على فقدها .. ستقولين .. ليتها استمرت تجرحنى كل يوم جرح غائر ولا لم تتركنى .. ستقولين ليت جراحها قتلتنى ولا أعيش بعذابها


الموضوع يا عزيزتى معقد أكثر مما ينبغى .. ولكنه فى البداية والنهاية يختلف من حالة لاخرى .. فالتجارب الانسانية وخاصة العاطفية لا يمكن تثبيت قاعدة واحدة للحكم عليها


تحياتى ايتها الرقيقة

:)

fOsDö2ä يقول...

اييييييه ده اسمي هنا ... ؟؟!!
مع إن آخر نظره مـ كانتش بـ تدل على كده .. !!
آه .. المهم ...
شكراً إن اسمي جه فـ النص ...
تعليقاً ع الموضوع بقى ...
ممكن أقول لا تعليق ... ؟؟!!
و لو مش ممكن ...
فـ ممكن أقول إن الكلام حلو طبعاً ...
بس كون انه يطلع بصدق من قلب مجروح ...
لا أعتقد ذلك ... !!
الكلام ده ممكن يتقال بصدق آه ...
بس بعديها بـ ثواني هـ تلاقي كلام مناقض جداً ليه ...

هذا و الله أعلم ... D:
يلا بقى سلام أنا ... D:

اقصوصه يقول...

محتوى جميل لعنوان رائع

سلمت اناملك:)

قلم رصاص يقول...

كلامك جميل اوي يا اخت شيماء

ربنا يخليكي يارب ويوفقك

أسلوبك فوق العادة.. واحساسك عالي جدا

ربنا يوفقك

تقبلي مروري

قلم رصاص يقول...

كلامك جميل اوي يا اخت شيماء

ربنا يخليكي يارب ويوفقك

أسلوبك فوق العادة.. واحساسك عالي جدا

ربنا يوفقك

تقبلي مروري

Teawater يقول...

بسكوته
حلو اوووي الأسم العثل ده
لأنك بجد بسكوته
منوره البوست يا حبيبتي

Teawater يقول...

ماااااااااااااشي يا ؟؟؟؟
داخل بغير معرف مش بالمدونه انا كده كده عرفتك
ربنا يخليك انتا الي حساس وعندك مشاعر مش انا وكفايه عنيك لما بتدمع بتحمل العديد من المعاني الأكثر قيمه و رومنسيه
.................
عجبك الرد

Teawater يقول...

mahy...
ديه أول طله لسيادتك ع البلوج بس الطله ديه عمرها كا تتنسي
ذكرى حلوة لأن الكلمات عاقله اوي وحكيمه جداً وبتنقض البوست بذوق وموضوعيه هايلين

ع فكره أنا سعيده جداً بتواجدك في بلوجي

Teawater يقول...

fOsDö2ä ..
أنا مفهمتش تقصدي ايه بكلامك صدق مين يعني طيب صدق ايه الي بعديه تناقض
انا ده الي حسيت وان كان قلبي موجوع فديه موش حقيقه
لأني لسه مقبلتش الحب الحقيقي برده انتي منوره البوست
وسيبك بقا من موضوع نظرات ديه عشان ديه حكايه طووووووووويله مش مكانها البلوج
C U AGain

Teawater يقول...

قصوصه ...
ميرسيه باهنيكي ع بلوجك الرائع وباشكرك لأنك اوووووووووول مرة تشرفيني حقيقي نورتيني
ونورتي البوست وميرسيه تاني لأن الموضوع عجبك

Teawater يقول...

قلم رصاص...
ربنا يجبر بخاطرك ده بس من ذوقك
انا باشكرك واسفه لأني مكنتش متبعاك الفترة الي فاتت بس هيه كانت ازمة دراسه وهارجع اهوه أن شاء الله
ميرسيه تاني لكلمات الرقيقه في البوست

fOsDö2ä يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
fOsDö2ä يقول...

مين .. ازاي .. فين ... ؟؟!!
تاني كده ... D:
رأيي تاني إن الكلام ده ممكن يبقى محسوس قوي
و كمان ممكن نقول أكيد .. بس غالباً هيكون فـ البداية ...
لكن بعد كده هـتلاقيه مهما كان محسوس ..
حاجات تانيه بتناقض الإحساس ده ...
مهما كان إحنا بشر و مش ملايكه ... !!
و بعدين انتِ بتقولي انك حسيتي الكلام ...
و فـ نفس الوقت قلبك مش مجروح ...
يبقى كده الإجابة واضحه ...
محسوس عشان مش مجروح ... D:

بصي .. الواضح إني مش عارفه أجمع حالياً ...
بس بـ إختصار أنا رأيي مقارب لرأي mahy ...

و حكاية النظرات دي سايباني منها خالص ...
رغم إني عارفه إم مكانها ولا بلوج و لا واقع ... !! D:
بس عادي أخدنا على كده بقى ... D:

Tamer Alhosiny يقول...

عزيزتي شيماء

طبعا انا سعيد جدا بزيارة مدونة رقيقة بالشكل ده
اعجبني فعلا اسلوبها وشكلها
والصور الجميلة الاي بتبين ان وراها احساس عالي

لما قرات البوست لاقيتك بتقولي رجعتي بعد غياب
حمدللة علي السلامة

ثانيا بقي
البوست هايل جدا
عجبني بجد بشكل كبير قوي
لان فيه احترام لعلاقة الحب
وفي صدق في المشاعر وتقدير لقيمة الحب واهميته

وكمان الصورة الجميلة
الاي اول ما شفتها عرفت مصدرها
لان مصدرها عزيز قوي علية
هي لقطة من فيلم
Walk to remember
ده لينك عن الفيلم
http://www.imdb.com/title/tt0281358/
الفيلم بيحكي عن انسان طايش صادف الحب في حياته والحب ده غيره غلاه انسان كويس ومحترم
بس بيكتشف ان حبيبته مريضة بمرض قاتل
وبيفضل معاها وبيتجوزها رغم انه عارف انها مش هتغيش كتير
بس هو امن بالحب
وبقوته والحب غيره
صحيح هو بعد وفاتها مش نسيها
وفضل يمشي في نفس طريقهم علشان يفتكر
الحب الاي جمعهم

تحياتي
علي البوست واتمني اشوف موضوعات جمميلة علطول عندك بنفس المستوي الرائع

تحياتي
تامر الحسيني
انسان عاشق حر

كـــيــــــــارا يقول...

حمد الله علي السلامه ياشوشو

اخير رجعتي للمدونه

وميرسي لكلامك ياعثل

ده حصل كوارث بعدها
وكلامك بجد قمه في الرقه

Teawater يقول...

Tamer Alhosiny,,,
اهلاً بحضرتك بجد منورني البلوج ومش عارفه اقولك ايه ولا ايه ع الكلام الرقيق ده
بس بجد يشرفني وجودك ويشرفني تعليقك
ميرسيه تاني
ويارب متبقاش اخر زيارة

Teawater يقول...

كيارا...
نورتي يا قمرايه وشرفتيني
كوراث ايه بس انا باشوف اهو ولقيت دعوة للمدونين لتأسيس مدونة كبيرة
بس صدقيني هاقراهم كلهم
ع قد ما اقدر
نورتيني يا قمر

mohamed ghalia يقول...

لاتندم على حب عشته... حتى ولو صارت ذكرى تؤلمك
كلماتك رائعة حاسس بجد إنها طالعة من قلب عشان كده وصلت قوى
تحياتى
ربنا يحفظك بالتوفيق

blue-wave يقول...

اولا حمدالله على السلامه
وحشتينا
وبجد رجوع قوى جدا وكلمات مؤثرة جدا جدا
لأنها صادقه اوى
ومن القلب اوى
تحياتى

Teawater يقول...

mohamed ghalia

ربنا يكرمك وشكراً لمرورك ويارب متبقاش اخر مرة
منور

Teawater يقول...

blue-wave
الحمد لله ان وصلت ووصلت للقلب كمان
وبجد انتا كلك ذوقك ربنايكرمك
وميرسيه لكلماتك الحلوة الرقيقه

Teawater يقول...

فستقه برغم كل الي بينا من حلو وحش ان رايك مهم وبيعجبني بس من غير متزعلي اول مرة كان تايه شويه
متزعليش صحبتي بقا والصراحه بنا اكيد