Day of Love



اولاً انا عندي شويه قضايا حبيت اطرحها وياريت انتظر ردوركم عليها لأنكم اكثر رشداً واكثر حكم


يوم الحب بيقولوا 4 نوفمبر ..........!!!!!!!!!!!!!!




بس انا شايفه ان الكاتب الجميل والساسيي الرائع مصطفى امين لما طلب في السبعينيات من القرن الماضي الأحتفال بيوم الحب


كان عشان يبقى في تألف بين الناس بعدما حضر جنازة ووجد ان لا احد حضر الجنازة....فقلت ان ده سبب رائع ونبيل يبقى ليه منحتفلش؟؟




هو مش كان اصلاً يوم 14 فبراير ............ايه الحكايه؟؟



انتشرت على جميع المدونات ومواقع الإنترنت والفيس بوك، رسائل تدعو جميع المصريين لتحويل يوم 4 نوفمبر من عيد الحب إلى عيد فى حب مصر.
ويتزعم تلك الفكرة مجموعة من شباب 6 أبريل، الذين بدأوا فى دعوة كل الطوائف المصرية إليها،
وأهم مراسم الاحتفال بعيد حب مصر تتمثل فى تعليق علم مصر فى البالكونات والزجاج الخلفى للسيارات،
وعلى أن يبدأ الاحتفال فى هذا اليوم مع بداية اليوم بالجامعة وأنشطة الطلاب المختلفة،
على أن يتم التجمع الساعة الخامسة على كورنيش النيل دون أى مظاهرات أو هتافات، سوى بعض اللافتات والأعلام
التى تعبر عن حبهم لمصر



يعني جميل قوي اننا نحب مصر



ناس بتقول يوم الحب.......... حرام!!!!!!!



يعني ان مش فاكره الحديث الشريف اوي بس الي فاكراه ان بيقول ما نتشبهش باليهود طيب




بس فاكره برضه ان النيه مطلوبه يعني لو نيتي اني اعبر للقدامي بحبي اكيد مش هيبقى فيه مشكله




الحب احساس حلو برده وياريت كلنا نحسه ونلاقي الي يشاركونا فيه




مش شرط يبقى ليه يوم معين يعني اليوم الي هيرتبط فيه اتنين بيحبوا بعض اكيد يوم حب بالنسبه لهم وهكذا اي يوم تاني على نفس الوتيره



اليوم ده بيعجبني عشان.......................عشان ايه؟؟





بصراحه انا بحب اليوم ده عشان الورد اللي بيقى مفتح اوي وحلو اوي وعلى عكس كل الناس




انا بحب الورد الأبيض والأحمر برضه ليه سحره الخاص.




بيعجبني برده عشان الكلمات الشعريه والقصايد الجميله الي بتطلع منه




انا ما شفتش حد كتب على البلوج من اللي اعرفهم عن يوم الحب الا" واحد" بس




البوست هايل جدا ورقيق موت ومشاعره حلوه




ديه بقا اخيراً كلمتين حب كده








بهديلك في يوم الحب أجمل كلمات الحب
كم انتى يا حبيبي ترسم البهجة على قلبي
أنا لن انساك لحظة انت معي في كل لحظة
أرسمك على قلبي وبداخل قلبي
تسير في شريان دمى
حبيبي أهديك كل الحب
اسعد عندما اسمع صوتك وأطير من الفرح عندما اراك
تملاء قلبي حب وإملاء عمرك حب
في هذا العام احبك بكل أنواع الحب
حبيبي أهديك كل الحب
انت تخفف الامى وتخفف جراح
وتهتم بأدق تفصيل حياتي
وتهتم بما يسعدني وما يرضيني
اقبل منى قلبي هدية لك أنها اقل من حبك لي
اقبلي عمري وحياتي اقبلني فداء لك
احبك احبك يا حبيبي




انا بقا لو بحب حد هاديله الصورة ديه
بس للاسف انا لسه ماقابلتهوش

باتمنى يكون مخلص صادق امين عشان يبقى بجد افضل شخص لأفضل يوم

اه هي ديه عشان الحب احساس مش بالكلام


يارب البوست ميكنش تقيل عليكم بس انا طلعت الي حساه







  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS
Read Comments

13 التعليقات:

وردشان smilyrose يقول...

اول تعلييق

محجوز

وممنوع التعدى

وردشان smilyrose يقول...

اول تعلييق

على الحب يااااااااااااااااااه

على فكرة يا شيماء مفيش يوم معين

ممكن نخصصه لعيد الحب

كل لحظة حلوة

كل كلمة رقيقة

كل كلمة حب يقولها حبيب لحبيبه

عيد الحب

كل زهرة بتفتح بين حبيبين

عيد للحب

ياااااااااااااااه على اول مرة

تتقال كلمة بحبك دى عيد للحب

وحاجات كتيييييييييير قوى

كلها عيد للحب

وكن اننا نخصص يوم لحب مصر

يوم واحد مش كفاية ولا عمر كامل

بس المهم نكون فعلا حاسين بالاحساس دا

مش مجرد شعارات وكلام بنردده

وكل لحظة حلوة هى عيد للحب

ومنذ الان
انتى اميرة عيد الحب

smilyrose

روح الحب الصادق

romansy يقول...

خلاص يا سمايلى
مبروك عليكى اول تعليق والكلام الحلو اللى فى تعليقك
اما بقى بخصوص البوست دا بقى له كلام كتير
طبعا اكيد مفيش يوم محدد للحب لانه الحب اصلا مالوش ميعاد بيجى ازاى معرفش بيعمل ايه فى القلب معرفش
يعنى نقدر نسمى الحب قدر مش اكتر
فكره طبعا استاذنا مصطفى امين دى فكره جميله وكمان تخصيص يوم 4/11
علشان نحب مصر دى اجمل
نفسى احس اننا ايد واحده ولو لساعه واحده مش يوم
وعندك حق الحب مش بالكلام
الحب احساس ودا اجمل حاجه فى الصوره
اما بقى الكلمات اللى تحت
يا بخت اللى هى له اكيد هو اسعد انسان فى الدنيا بيها ولما يسمعها منك هيكون سعيد اكتر ويبقى دا عيد الحب بتاعهم
كل عيد حب وانتى طيبه
وتسمحيلى اقدم لك الهديه دى
http://itsalat155.jeeran.com/دبدوب%20جميل%20.gif

mohamed ghalia يقول...

جميله قوى الصورة
جميلة قوى معانى الحب عندك
ربنا يزيدك
المشكلة فى عيد الحب أو عيد الأم هى التخصيص تخصيص يوم معين لكن نحب برحتنا ونهدى كل يوم ونحترم امهاتنا ونهاديهم فى كل يوم وكل ساعة
تحياتى وإن اختلفنا
أنا مبقلش انه حرام انا بقول المشكلة فى تخصيص اليوم لكن محدش يقدر يحرم
تحياتى
اه ليكى عندى تاج هدية ياريت تقبلية وتجاوبى عليه
تحياتى ليكى

blue-wave يقول...

هوا المفروض مايكونش فيه يوم معين للحب
لكن مايضرس برضه اننا ندى مشاعرنا يوم فى السنه:**
انا كاتب حاجه عن عيد الحب فى مدونتى يارب تعجبك

مـجـنـووون يقول...

كنا نحصر الحب في يوم وأحد دا يبقي هبل وعبط

وأعتراف منا أن حيتنا الي عيشنها مفهاش اي نوع من الحب

وبدل ما نروح نحب بعض في يوم نروح نعمل حاجه تفدنا في دنيتنا أو في أخرتنا


وبعدين ايه كلام الحب ده وايه الأحساس العالي ده

الله ينور ويا ريت تستمري في الكتابه وان شاء الله بيتحس كتابتك للشعر

تقبلي مروري
مجنووون

ريهام زينهم يقول...

انا برضه حأهديه اخر صورة علي فكرة...

قررت اسكت والسلام...

Teawater يقول...

smily rose
ميرسيه كتير ليكي ردك ريحني ولو سميتيني اميرةعيد الحب فانتي ملكة الحب الجميل شرفتي البوست والبلوج كله ويارب يارب متبقاش اخر مرة نورتيني

Teawater يقول...

رومنسي
ميرسيه للهديه الجميله ديه يا رومنسي
ولو اني زعلانه عشان شيلت صورة كاظم كانت بتميزك اوي من غير ما اقرا التعليق كنت باعرف انه انتا
اما بقا عن الي بحبه فيا خسارة انا لسه مقبلتهوش
ميرسيه كتير لتعليقك يا ملك الحب في احلى يوم

Teawater يقول...

mohamed ghalia ...
ده انتا الي جميل فشايف كل حاجه جميله ميرسيه ليك على التعليق الي مرة حلووو كتير

اما عن التاج ليه بس كده بتحرجني انا مش باعرف اكلم عن نفسي يا استاذ محمد بس عشان خاطرك البوست الي جاي عن التاج بتاع حضرتك والف شكر

Teawater يقول...

blue-wave...
شكراً وراي حضرتك رايحني كتير ووصلني لحل جميل ان يوم الحب هو كل يوم زي محضرتك قلت
جري على بلوج حضرتك وهاشوف البوست
بس يارب الحقلي تعليق

Teawater يقول...

مجنوووووون
شرفتني وشكراً على رايك الحكيم
اما بالنسبه للشعر فشكراً على تشجيعك وهي حاجه طلعت مني بس انا عندي تعبيرات اثرت فيا اكتر وشكراً مرة تانيه
لوجودك بين طيات مدونتي

Teawater يقول...

ريم عبد العزيز.......
يا بخته يارب يسعده ويسعدك ده اكيد حظه من الجنه