فارس الحب................ قصص من تأليفي



يااااااااااااااه بقالي فترة كبيرة اوووووووي مكتبش قصص زي زمان انا بحب تأليف القصص اووووووووووي عشان كده
قلت اكتبلكم اخر قصة كتبتها وهي قصه كتبتها لشخصية عزيزة على قلبي اوووووي وبحبها جدا لأنها بالظبط زي الملايكه في طيبتهم وعمري حتى لو فرقتنا الأيام عمري ما هانساها لأنها شخصية الحلم الجميل الي عشته واتمنى طول عمري اعيشه


القصه بعنوان فارس الجب مهطولش وهاسيبكم بقا مع القصه من تأليفي.............


يحكى ان في قديم الزمان
كان هنالك فارس امير مملكة الحب.
احب فارسة اميرة مملكة الجمال وكان يرسل لها خطاباته وقصائده ليعبر لها عن مدى اعجابه بها وحبه الشديد لها وظلت الأميرة تعشق الأمير دون ان يتقابلا او يتصاافحا كلاً منهم عشق الأخر دون ان يراه
ربما يتسأل البعض كيف تقابلا وكيف وجدا كل منهم الأخر واين ؟؟ ارى ان الجواب الوحيد لذلك ان ارواحهم تقابلت في السماء فقمة الحب ان تعشق مالا تراه
وظلا هكذا اعوام يرسمان صورة الحب الخالص ويحفرا ذكرياتهما كلا منهما احب الأخر وعشقه وجسد له صورة الحلم الجميل والذكرى الخالده الا ان اتفقا ان يراها ويتقدم لخطبتها حتى تصبح المملكتين امارة واحدة للعصافير الجميلة والزهور الرقيقه تبدع فيها الحانها وتشدو عبيرها الخالص وقبل اللقاء علمت الأميرة باصابة الأمير مرض بعينيه وفقدانه بصره فقررت ان تختبر مدى احساسه بها فالأحساس وهج الحب الذي يضيئه ويفعهمه بالحيوية فقالت له في خطابها سارسل لك ثلاث مهرات صغيرات من القصر احدهم فقط هي مهرتي لو انك تحبني ستعرفها من دون شك قبل الأمير عرض اميرته وقال لها ان عينياي قد فقدتهم يا حبيبتي لكن اراكي بقلبي ووجداني لأن عيناي لم تراكي قط فقلبي هو من رأكي وارسلت الأميرة مهراتها الثلاث وبالفعل تعرف عليها بفراسة الفارس المعروفه فقد كانت تفوح من المهرة المخصصه رائحة العطور الملكية المميزة وعندما ارسل لها مهرتان الأخرتين علمت انه حقاً احبها وانه هو المختار فقررت ان تذهب له وجمعت كل ازهار الحب بالمملكة واحاطت بها العصافير وارتدت ثوبها المزكرش التي اعدته لليلة الحب الخالصه وذهبت لأميره كبوتقه احاطت بها الأنوار او كماسه تتلألأ وتنير ما حولها وحين ذاك ابصر الأمير وعاد له نظرة من جديد واقسم انها اجمل مما توقع بكثير وانها انارت قلبه قبل ان تنير عينيه وعاشا الأمير يحب اميته كما عاشت الأميرة لأجل اميرها وانجبا طفلان بنت وولد سمياهم حب وحنان حتى يجسدا لهم كل الذكريات الجميله التى عاشاها في السابق


وانتهت الحكاية

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS
Read Comments

34 التعليقات:

blue-wave يقول...

حلو اوى احساس الحب فيها
keep going

Teawater يقول...

اشكرك على تشجيعك ميرسيه
نورت البوست بس الأحلى من الأحساس اني شوفت كومنت حضرتك منورني والله

م/ الحسيني لزومي يقول...

شارك في الحملة الشعبية للقيد بالجداول الانتخابية وادعو غيرك
ضع بنر الحملة علي مدونتك
البنر موجود علي مدونتي

وردشان smilyrose يقول...

جميلة جدا يا شيماء

اتعلمين انها تشبه قصت حبى

فقد كنا نحب بعضنا دون ان يرى كلا منا

الاخر وكان حلمنا هو اللقاء وعندما

تحقق زاد ارتباطنا

لكن الدنيا لم تسنح لنا بالاستمرار

وليكن قصتكى رائعة

كما قلت عنكى سابقة

اميرة الحب

smilyrose

روح الحب الصادق

م/ الحسيني لزومي يقول...

شاكر وممنون لمنساندتك للحملة
لو ارسلتي لي اي ميل سوف ارسل لكي كود البنر كي يظهر كما عندي

maiosha يقول...

جميلة أوى يا شيمو .. مع إنى وأنا بقراها حسيت إنى بقرا قصة من بتوع الحاج جريم .. هههههههههههه

بس بجد إنتى شكلك عسولة جدا ورقيقة خالص

عجبنى أوى مملكة الحب والجمال دول
وحكاية المهرات التلاتة

تحياتى

سلام

romansy يقول...

كان نفسى والله اكون اول تعليق على الكلام الجميل والاحساس الجميل دا بس بقى معلش النت كان فاصل امبارح وفاتنى اول تعليق انا عجبنى قصتك قوى ومؤمن بكل حرف فيها مؤمن ان فيه امير يحب اميرته من غير مايشوفها بعينه لانه شافها بقلبه وكمان حساها من الخطابات اللى بينهم يعنى خلاص بقوا روحين فى جسد واحد تلاقيه بيحس بدمعتها قبل ما تكون فى عينها
تلقيه بيحس ببسمه على قلبها قبل ما تكون على شفيفها تلاقيه بيحس دايما انه شبعان وهي جنبه مش عاوز الدنيا عاوزها هى بس
مين فينا مش يتمنى انه يكون الامير المحظوظ دا جت اميرته نورت قلبه وكمان نورت عينه وكمان اسم اولادهم جميل قوى
اسم الولد حب
اسم البنت حنان
دول اجمل كلام واحلى فعل فى الدنيا
بشكرك على القصه الجميله اللى خدتنى معاه لقصه شهرزاد للملك شهر يار
اللى انا بحبهم قوى
ملحوظه
عيد ميلادى هحتفل بيه النهارده الساعه 12بليل
الحقى البوفيه

fOsDö2ä يقول...

شوشو ...
مش عارفه أنا قلتلك قبل كده ولا لأ ... ؟؟
بس هـ أقولك أولاني .. أو تاني ...
- حسب يعني .. معلش الزهايمر يا بنتي -
أنا شايفه إن المدونة يعني إبداعك و إسلوبك و كتابتك و كل حاجه خاصة بيكي ...
أكتر مـ هي أي حاجه منقوله حسيتها مهما كانت جميله جداً ...
مش عارفه .. بـ احس إن الحاجه الواحد اللي يكون كاتبها أحلى بـ كتير من أي حاجه ...
و بجد يعني عشان كده .. أنا شايفه إن ده أجمل توبيك ...
و من هنا بـ أقولك إستمري و مش هقبل بمنقول بعد كده ...
ع الأقل لازم كل كام بوست كده تجيبلنا حاجه من عندك زي دي ... :)

تسلم ايدك يا شوشو ... (f)
بس من ورايا كده ... ؟؟!! P:
مش تقولي طيب ... ؟؟!! P:
دي أخرتها يعني ... ؟؟!! D:

شفـقــة و إحســــان يقول...

ايه الحلاوة دى.....لا بجد برغم صغر سنك لكن مولفة مولفة مش اى كلام
تعرفى انتى ممكن تكتبى قصص اطفال
بجد البوست حلو ولذيذ

mohamed ghalia يقول...

فقمة الحب ان تعشق مالا تراه
جميله قوى القصة دى مثال للحب الرائع
تحياتى

Teawater يقول...

م/ الحسيني لزومي
ديه بلدي وبحبها وبحب اكون ايجابيه
ميرسيه لحضرتك نورتني وربنا يجزيك كل خير

Teawater يقول...

smilyrose.........
اعيط يعني ولا ايه ايه ده بس اثرتي فيا كتير يا سمايلي والدمع فرت من عينيوالقصه ديه مؤثره كتير تصدقي انا كتبتها من خيالي مش معقول تبقى حقيقه ديه اكيد قمه الحب ياااااه خسارتاه انها مكملتش
ماشي يا ملكة الحب يا عثوله نورتي البوست وشرفتيه

Teawater يقول...

maiosha ...
احلا ضرب نار لدكتور ميوشه العثوله حسب اخر بوست يعني
منورة يا قمري وانا اقول البوست ده منور كده ليه
مين العم كريم ده
قصدك كريم عبد العزيز يعني
هههههههههههههههههههه
انا عارفه فهمتك العم جريم
انتي عثل اووووووي يا ميوشه وقمورة كتير وتعالي بقا مش تتأخري لازم اشوفك كتير

Teawater يقول...

romansy.......
عاااااااااااااااااااا
عيد ميلادك ده انا عيطت فيه كتير اولا النت فاصل وكنت متنيله باذاكر عشان الميد تيرم والدنيا كانت بهدله ع الأخر
عاااااااااااااااااااااااااااااااا
فين بقا التورته بتاعتي عااااااااااا
انا لازم تجيبلي حته
ولا ايه ولا ازعل يعني عااااااااااا
عموما هاعمل باطلي واجيبلك هديهتك
هاروح انقي
سلام اشوفك ع رومنسي

Teawater يقول...

fOsDö2ä..........
لأ مقولتليش وبعدين تعالي هنا يا انسه فضحتيني شوشو ع الملا كده والله لاوريكي بكره في الكليه ههههههههههه
انا الي شكلي هاضرب عشان الكشكول بكرة متزعليش يا قمري بقا ده كفايه انك سمعتيني صوت ناعومي وبعدين ده احنا اكلنا عيش وملح مع بعض وعشره
وانا هاجيبه بكرة واباعتذر ع البلوج اهو يا فدوتشي
موووووووووووه يا حبي متزعليش بقا

Teawater يقول...

شفقة هانم واحسان بك.......
ميرسيه يا اونكل احسان وطنط شفقه
نورتوني وانا فعلا زمان كنت باكتب قصص اطفال وحكويات كتيره شرفتوني كتير والله انامبسوط كتير لأنكم نورتوا البلوج كتير ربنا يخليكم ليا كده وتفضلم تشجعوني
ميرسيييييييييييييييييييييييييييييييييه

كـــيــــــــارا يقول...

وانا بقراها رحت لعالم فيه الحب اغلي شي





مش الماده والغش والتدليس

بجد قصه جميله اوووووووووووووووووووي

صباح الصباح يقول...

ابهجنى جدا تصميم المدونة والصور والالوان المنتقاة بجمال شديد

ولكن لى ملحوظة صغيرة

الخط المكتوب بة البوست من نوع comcic sans وهو خاص بالكوميدى اكتر وممكن يخلى الشكل العام للقراية مش حلو فلو غيرتية هيكون احلى كتير

موناليزا يقول...

اسلوب السرد رائع
وعن المحتوى فكرتينى بالحواديت اللى كنت بقرأها زمان وانا صغيرة

DoNyA يقول...

قصه حالمه جميله
بس ناقصها تفاصيل كتير
وحبكه دراميه وخياليه
علشان تدي تشويق اكتر من كده

مودتي
تقبل مروري

Teawater يقول...

صباح الصباح..........
اهلا بيك وشكرا لكلام الرقيق ومجاملتك الجميله
قبل ما تقرا ردي هاكون غيرت الخط بس انا بحب الخط ده يمكن لاني بحب الضحك وشكرا لتعليقك وشكرا اكتر لنقضك الايجابي وياريت تزور المدونة كتير

Teawater يقول...

موناليزا.........
المهم انها عجبتك نورتي المدونه ونورتيني ويااارب تذوريني دايما

سلسبيل يقول...

علي فكرة البلوج بتاعك جميل جدا وعاجبني
ثانيا ..دي اول مره ليا هنا
بس بصراحه ناويه اجي تاني كتير ان شاء الله عشان اول مادخلت لقيت امير واميره وعصافير..حاجه كده تجيب تفاؤل وتخلي الواحد يسرح زي مانتي بتقولي
بس اوعي مره اسرح وماتفوقينيش تبقي مشكله هههههههه
جميله فعلا القصه واسلوبك فيها حلو
تسلم ايدك وف انتظار القصص القادمة

Teawater يقول...

كيارا .....
بجد بتشرفيني وتفرحيني وحلو اووووي ان القصه عجبتك ميرسيه يا قمر

Teawater يقول...

DoNyA.........
تسلمي حبيبتي لأنك بجد شرفتي القصه بردك المميز وتعليقك الاكثر بعدا ويالا بقا هي جات كده مرة بمرة هتظبط اشكرك وياريت تكرري الزيارة

Teawater يقول...

سلسبيل............
انا والله مش عارفه اقولك ايه ولا ايه انتي بجد نورتيني وشرفتيني وانا مبسوطه لان القصه عجبتك واكيد بتوري في كل مرة وانا برده هازورك اكيد

sherif gharib يقول...

الزياره الاولى لى
التمس فى حكاويكى رومانسيه خالصه بعيده عن الشوائب و المنغصات الحاليه حاله من الهروب الى الخيال الى زمن الفرسان حيث كانت الاساطير بعيده عن ما نراه الان من التقلبات
لديك خيال خصب لكنه متاثر الى حد كبير برومانسيه محلقه
لسه شىء جوانا ناقص الغرام و الشوق بحق
اللى كان وقت الفوارس كان زمان دلوقتى لا
بس ياما كتير حاولنا نحضن الاحلام و قولنا
الحنين هيكون باقيلنا بس باب الفرقه دق
رغم كل اللوم عاندنا و ابتدينا غرام باينا
ياللى على الحب اتواعدنا و الزمان و لا مره رق
تحياتى لاحلامك الاسطوريه

maha zein يقول...

يا عم يا عم
ده ايه الروقان ده
دا انتي بجد رايقة علي الاخر
وفعلا حساسة ودماغك عالية
وشكلك رومانسية اويكمان
والله القصة عملة ذي بتوع الف ليلية وليلة

تحياتي ليكي

قلم رصاص يقول...

قصه جميلة اختي شيماء

بارك الله فيكي يارب

اتمنى لك مزيد من الابداع

تقبلي تحياتي

Teawater يقول...

sherif gharib......
ميرسيه يا شريف ده كتير والله عليا وبعدين ديه مدونتك تشرف فيها في اي وقت واكيد هتنورها وتشرفه برده وع فكره انا برده هاجي اذور المدونة بتاعتك لأن ابياتك جميله وحلوة وباحييك بجد ع اسلوبك ونووووووووووووووورتنيي يا شريف

Teawater يقول...

maha zein ..........
يا خبر ايه العثل الي منوراني هنا ديه انا مش قد ده كله اتاري البوست منور سلام بيب بيب لمايوو الجميله عارفه انتي فرحتيني بجد بتعليقك وببوستاتك وانا كنت باتابعك من فتره ع فرنسا والرايق والضاحكون وهارجع اتابعك تاني ع بقيه بلوجاتك وشكرا ليكي لأنك بجد ضيفتيلي

Teawater يقول...

قلم رصاص .......
ازاي حضرتك بقالي كتير مش باشوف لحضرتك حاجه وانا مش متعوده على كده عسا المانع خير واشكرك لمرورك الي كالنسيم رقه

Hanan Said يقول...

ي اول زياره لمدونتك الجميله اووي دي
وان شاء الله ماتكنش الاخيره لانها عجبتني جدااا

والبوست ده جميل ورومانسي ورقيق جدااا جداا
بجد تسلم اديكي
وعجبتني اوووي النهايه

وانجبا طفلان بنت وولد سمياهم حب وحنان حتى يجسدا لهم كل الذكريات الجميله التى عاشاها في السابق


تحياتي لك

Teawater يقول...

حنان سعيد.....
نورتي المدونة ونورتي التدوين كله يارب تيجي كتير وانا برده هاجي وهتوحشيني سلام